Monday 28 January 2013

Anak Homebreed Penghujung 2012


Alhamdullilah Syukur kepada Allah Taala dengan rezekinya pada penghujung tahun 2013 dengan menguniakan 8 ekor anak Love Bird yang hasil di breed sendiri walaupun 2 daripadanya seekor Lutino Fischery, seekor Blue Fischery telah mati.


Mereka di ambil untuk di handfeed sejak berusia 2 minggu dan ada yang semuda usia seminggu lagi kerana terpaksa memandangkan musim tengkujuh yang menyebabkan banjir yang menenggelamkan aviary induk mereka. Alhamdullilah dengan penjagaan yang rapi akhirnya 6 ekor iaitu 3 ekor Black-Cheeked Agarponis dan 3 ekor Blue Fischery Agarponis dapat membesar sampai hari ni. Kalau pada mulanya kesemua mereka tidak berbulu dan botak tapi hari ini mereka semuanya dan mempunyai bulu pahat yang sihat dan cantik.


Tiada nilai dan kata-kata bila dikurniakan anak-anak Love Bird yang sihat waalafiat didepan mata, siang malam disuap makanan formula Kaytee kepada mereka akhirnya berbalas dengan melihat mereka membesar cergas. Seekor daripada anak Blue Fischery saya mengalami kecacatan kaki dimana kakinya tidak dapat berfungsi sepertimana Love Bird normal lain. Walaupun cacat dia cergas dan sihat, saya akan simpan dia sebaik mungkin tanpa ada rasa pilih kasih sampai keakhir hayat dia.


Walaupun ramai yang berminat untuk membeli anak-anak ini tetapi saya terpaksa tolak kerana mereka semua adalah untuk simpanan saya buat masa ini. Mereka akan dijadikan pelapis pada generasi akan datang. Mungkin saya akan lepaskan mereka jika ada yang berminat untuk tukar sama suka dengan mutasi yang saya masih lagi tiada dalam koleksi, tapi untuk menjual mereka mungkin tidak buat masa ini.

Alhamdullilah ke dua-dua induk anak-anak ini sekarang tengah mengeram untuk batch seterusnya. Dalam koleksi 3 induk lagi iaitu satu induk Blue Fischery, satu induk Olive Fischery dan satu induk , Olive Fischery + Double Yellow Factor Fischery akan bertelur tidak lama lagi dan mungkin akan diikuti dengan 2 lagi pair yang berada didalam koleksi saya.

Semoga Love Bird saya sentiasa sihat dan dapat membiak dengan jayanya. Bagi yang telah BOOKING anak Love Bird saya diharapkan bersabar kerana nama -nama anda tersimpan dalam waiting list saya dengan eloknya.

2 comments: