Wednesday 30 January 2013

Si Puteh


Hari ini aku nak ceritakan sedikit pasal Si Puteh. Puteh aku beli daripada sahabat aku Azril Mat Saman ketika usianya lebih kurang 6 bulan lebih. Puteh adalah mutasi Fischery yang mana kedua-dua induknya ialah  Double Yellow Factors Fischery. Nama Puteh aku berikan sepena warnanya yang putik melepak.

Sepertimana anak-anak hasil "handfeed" sifat Puteh adalah manja dan mempunyai attitude tersendiri, suka menggigit dan attention seeker. Puteh pernah terlepas daripada sangkarnya ketika aku membersihkan sangkarnya  dan Alhamdullilah Puteh tidak melarikan diri dan sempat aku tangkapnya kembali. Dulu Puteh tinggal bersama dengan aku di Kuala Lumpur sekejap sebelum aku bawa pulang ke Dungun untuk di breed. Memandangkan aku ketiadaan jantan Fischery yang available maka Puteh tidak mempunyai pasangannya sepertimana Lovebird aku yang lain. Mungkin kerana terlalu sihat dan kadar kesuburan yang tinggi, Puteh pernah bertelur 5 biji pada Disember tahun lepas dan baru-baru ini Puteh bertelur lagi sebanyak 2 biji tanpa pasangan jantan .

Kini Puteh tidak lagi totally berbulu putih kerana warna-warna pastel telah mula keluar setelah molting buat kali pertama pada awal Disember tahun lepas. Dari hari ke hari sewaktu molting, bulu-bulu pastelnya makin kelihatan dan jika sesekali dilihat Puteh boleh dikategorikan dengan mutasi Pied. Tak menjadi masalah bagi aku dengan perubahan ini yang penting Puteh makin cantik dengan bulu barunya dan warnanya jika delihat secara live amat gebu dan sesekali seperti warna Ivory. Puteh makin besar dan makin solib dan yang paling penting makin sihat dan active. Sifat manja anak handfeed masih lagi ada didalam diri Puteh walaupun dah hampir setengah tahun Puteh dilepaskan bersama-sama dengan Lovebird lain didalam nursery aviary yang aku khaskan hanya untuk anak-anak muda lovebird yang hasil dari aku breed sendiri. 


PUTEH
LAVENDER

 Alhamdullilah seorang sahabat aku Zuar Yusof menghadiahkan aku seekor jantan Pied Blue Series Fischery untuk dipasangkan dengan Puteh. Kondisi jantan ini amat bagus pada pandangan kasar mata aku yang mana jantan ini mempunyai bulu yang bersih, mata bersinar, active dan tubuh yang menarik sesuai untuk di breed dengan Puteh. Buat masa ini mereka masih lagi dalam prose untuk bonding dan seterusnya menjadi proven pair (hopefully). Harap dalam masa dua bulan akan datang Puteh dan jantan yang aku namakan Lavender ini akan dapat membiak dan menjadi pasangan induk yang baik dalam Aviary Birds Region aku. Rasa tak sabar untuk menanti apakah mutasi warna generasi Puteh dan Lavender kelak :) .

No comments:

Post a Comment