Tuesday 26 February 2013

Offspring season...


Syukur Alhamdullilah pada bulan Febuari ini 3 pairs induk LoveBird iaitu dua induk Fischeri dan satu induk Masked telah bertelur dan mengeram. Menjadi kepuasan apabila induk yang disayang dan dipelihara sejak kecil telah menjadi induk buat pertama kalinya dalam kitaran hidup mereka.

Berkat kesabaran terhadap minat ini akhirnya terbalas apabila membuka nestbox mereka dan melihat telur-telur mereka yang kecil dan putih sedang dieram oleh induk betina. Membiak LoveBird bukan mudah, ia memerlukan kesabaran yang tinggi. Pernah seorang kawan yang memakan masa 2 tahun untuk membiakan LoveBird dan  beliau give up kerana terlalu mengharapkan LoveBird beliau membiak. Alhamdullilah saya hanya mengambil masa dalam setahun untuk membiak LoveBird setelah beberapa kali gagal.














Alhamdullilah induk pertama Masked/Personatus saya telah bertelur pada 25 Feb lepas. Induk betina adalah  DD Pastel Mauve yang saya pasangkan dengan induk jantan Wildgreen/Collared. Pair ini saya satukan pada awal bulan Januari lepas dengan cara saya lepaskan mereka dengan 2 ekor lagi induk matang Masked/Personatus didalam simpanan saya untuk membolehkan mereka memilih sendiri pasangan mereka dan hasilnya pasangan ini telah mengambil masa untuk menjadi bonding pair hanya dalam masa 2 hari sahaja. 

Satu sifat LoveBird dalam proses pembiakan mereka ialah mereka akan cepat membiak jika pasangan itu adalah pasangan pilihan mereka sendiri berbanding pasangan yang ditentukan oleh pemilik mereka. Ketiga-tiga pair ini adalah pair yang telah bonding dengan cara semulajadi tanpa ditentukan oleh saya dan memang terbukti mereka hanya mengambil masa tidak lebih 2 bulan untuk mula bertelur.







Dua pasang induk LoveBird saya daripada mutasi Fischery juga telah mula mengeram dalam jumlah telur 5 biji setiap pasangan dan dijangka akan mula menetas pada awal bulan Mac nanti. Kedua-dua induk ini saya lepaskan didalam aviary yang berukuran 4x5x6 bersama-sama dengan satu lagi pasangan induk Blue Fischery yang baru sahaja minggu ini menetaskan 4 ekor anak.

Induk pertama yang bertelur adalah induk Double Factor Yellow yang berpasangan dengan Dark Green dan satu lagi pasangan ialah Double Factor Yellow yang berpasangan dengan  Sable Blue Pastel.

Rasa tak sabar untuk menantikan anak-anak mereka yang bakal menetas nanti dan induk-induk lain yang berada dalam koleksi saya akan mula bertelur pada masa terdekat ini.

No comments:

Post a Comment