Sunday 17 February 2013

Selective...

Sejak adanya blog ini saya sentiasa mendapat panggilan daripada kawan-kawan dari FACEBOOK mahupun mereka yang membaca blog My Birds Region ini bertanyakan tentang anak-anak Lovebird yang bakal dijual. Maaf saya maklumkan bahawa stok anak burung Lovebird saya adalah terhad sebab Love bird bukanlah sejenis burung yang sesubur burung Budgies atau Cockcateil. 

Oleh kerana jumlah anak Love bird yang induk-induk saya hasilkan adalah terhad  maka saya terpaksa membuat pilihan kepada siapa yang akan saya pindah milik bergantung kepada beberapa perkara. Minat sesorang terhadap Lovebird akan saya ambil kira sebagai faktor utama kerana tanpa minat yang mendalam anda tidak akan menjaga Lovebird yang saya pindah milik dengan sebaiknya. Bagi saya, saya mahu tuan baru kepada anak-anak Lovebird saya adalah mereka yang lebih mampu dan sayang melebihi apa yang saya berikan kepada mereka sewaktu mereka berada dibawah jagaan saya.

Sedih saya melihat beberapa nasib anak-anak Lovebird saya termasuklah induk matang Lutino yang pernah saya pindah milik  bertukar tangan dari satu tuan ke satu tuan yang lain seperti bahan dagangan yang tiada nilai. Nilai seekor Lovebird bukan pada nilai berapa RM yang mampu dibayar tetapi ia lebih daripada itu. Sedih bila melihat anak-anak Lovebird saya dijadikan bahan pelaburan yang tidak bijak oleh pembeli yang selama ini saya ingatkan beliau adalah peminat Lovebird tetapi saya silap. Saya dah nekad saya hanya menjual Lovebird malah burung-burung lain yang mungkin saya berjaya breed nanti hanya kepada mereka yang betul-betul menghargai nilai mereka. Jika anda mahu berniaga burung saya nasihatkan anda breed sendiri burung anda dan niagalah semahu hati anda tapi jangan zalimi anak-anak burung Lovebird saya yang sepatutnya berada pada tangan seseorang yang betul-betul menyayangi mereka.

Ada mereka yang menawarkan harga yang tinggi tetapi bagi saya wang bukan segalanya dan saya bukan bergantung pada hasil menjual anak Lovebird sebagai punca rezeki utama saya. Biak baka Lovebird adalah sekadar hobi dan memelihara Lovebird adalah satu kegairahan bagi saya dan bukan memelihara Lovebird mahupun parrot lain sebagai punca pendapatan saya. Biasanya saya lebih senagn menjual Lovebird malah burung-burung lain kepada mereka yang saya kenali kerana mudah bagi saya menilai setakat mana minat mereka terhadap Lovebird yang saya biakan. Saya juga lagi senang jika mereka yang minat datang sendiri kekediaman saya melihat dan menilai sendiri burung yang mereka minati berbanding menjual secara online kerana bagi saya menjual secara online banyak risiko dan masalah dikemudian hari. Urusniaga secara terus lagi memuaskan hati dua-dua belah pihak.

Anda boleh bertanya apa sahaja kepada saya tentang minat ini dan Alhamdullilah sampai hari ini saya tidak pernah tidak melayan panggilan dan SMS daripada sesiapapun yang bertanyakan soalan tentang apa-apa yang berkaitan dengan minat ini. Kita perlu selective dalam membuat urusniaga terutama berkaitan dengan benda hidup yang risiko mati dan sakit adalah tinggi apabila bertukar tangan hak milik. Saya harap sesiapa yang membaca Blog ini faham maksud saya dan jika anda betul-betul berminat Insyaallah giliran anda pasti akan tiba :)

1 comment: